البرز آذرالبرز آذر ن

تهویه مطبوع چیست

تهویه مطبوع چیست ؟ یک سیستم تهویه با هدف کنترل دما ، رطوبت و کیفیت هوای ساختمان ایجاد می‌شود و هدف از کنترل این پارامترها ایجاد یک فضای راحت است که در آن استاندار های آسایش برقرار می باشد و انجام فعالیت های متداول به علت گرمی ، سردی ، خشکی هوا و هر علت دیگر مرتبط با هوا ،‌ دچار اختلال نمی شود.

سال میلادیکارهای انجام شده
قدمت تاریخیبه کارگیری نی در پنجره ها و ریختن آب روی آن توسط مصریان باستان-گذر آب درون دیوارها توسط رومی ها و ایرانیان
قرن نوزدهمپیشرفت تهویه مطبوع به دلیل پیشرفت دانش شیمی
قرن دومساخت بادزنی با هفت پره به قطر 3 متر(گردش با نیروی دست) توسط دینگ هوان از سلسله هان چین
قرن هشتمساخت بادزنی که با نیروی آب به گردش در می آمد و آب نیز در هوا اسپری میشد در زمان امپراطور ژوان سوانگ از سلسله تانگ چین
1758آزمایش های بنجامین فرانکلین و جان هدلی برای کشف اصل تبخیر ( به عنوان وسیله ای برای سرد کردن یک شی به تندی) آنها به این نتیجه رسیدند که یک نفر را می توان تا سرحد مرگ در تابستان سرد کرد.
1820کشف مایکل فارادی در مورد سردسازی با فشرده سازی و میعان آمونیاک و اجازه تبخیر به آن
1842به کارگیری جان گوری از کمپرسور و ماشین یخ ساز برای سرد کردن اتاق بیماران مبتلا به تب زرد و پایین آوردن رطوبت هوای اتاق ها
1902ساخت دستگاه تهویه مطبوع برقی توسط ویلیس کریر
1904طراحی نمودار سایکرومتریک توسط ویلس کریر
1906بررسی راههایی برای اضافه کردن رطوبت به هوا در کارخانه های نساجی توسط استوارت کرامر و ابداع اصطلاح " تهویه مطبوع " و در نتیجه ابداع سیستم خنک کننده تبخیری
1945اختراع کولر گازی پنجره ای توسط رابرت شرمن که ضمن سرد و گرم کردن می توانست هوا را رطوبت گیری و رطوبت زدایی و فیلتر کند

مزایای سیستم تهویه مطبوع چیست :

یکی از مباحث بسیار مهم و پرکاربرد در مباحث علم مکانیک ، (Heating, Ventilation and Air Conditioning) هستند.

این سیستم‌ها را می‌توان به صورت اختصاری با نام HVAC نمایش داد که در تمام دنیا با این اختصار معروف هستند.  همانطور که از نام سیستم های تهویه پیداست، این سیستم از سه مجموعه گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع تشکیل می‌شود که در ادامه به صورت مختصر معرفی می‌شوند.

البرز آذر تهویه مطبوع

بخش اول در یک سیستم HVAC، گرمایش است. گرمایش بخشی است که در آن هوای درون ساختمان را با استفاده از سیستم های مختلف تولید گرما ، مانند رادیاتور های آب گرم،‌ کویل های آب گرم ، هیتر های الکتریکی و یا هر سیستم دیگر که قادر به تولید حرارت می باشد ، گرم کرد . این قسمت از HVAC در فصول سرد سال همیت پیدا کرده و کارایی خود را نشان می دهند.

همانطور که اشاره شد، بخش دوم در سیستم HVAC تهویه نام دارد. تهویه نیز فرایندی است که طی آن هوای تمیز در مجموعه باقی می‌ماند و هوای آلوده به فضای بیرون منتقل می‌شود.

این فرایند باعث ایجاد چرخش در هوای داخلی نیز می‌شود و رطوبت اضافی موجود در سیستم را از بین می‌برد. توجه کنید که فرایند تهویه، معمولا با استفاده از سیستم‌های مکانیکی انجام می‌شود که این سیستم‌ها شامل تعدادی فن هستند. بخش سوم از سیستم HVAC، مجموعه تهویه مطبوع است.

این سیستم، دمای اتاق را پایین می‌آورد و از مجموعه‌ای شامل هوای خنک و یا آب خنک تشکیل می‌شود. سیستم تهویه مطبوع وظیفه کنترل سطح رطوبت موجود در هوای اتاق را نیز به عهده دارد. یک سیستم HVAC را می‌توان به صورت اختصاری سیستم تهویه مطبوع نیز نامید که وظیفه اصلی آن تامین دمایی در حدود 75 درجه فارنهایت و رطوبت نسبی در حدود 40تا 60 درصد است.

همچنین با توجه به استاندارد ASHRAE62.0ASHRAE62.0، کربن دی اکسید باید کمتر از 1000PPM باشد که این امر توسط سنسور های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و دستورات لازم به بخش های مختلف مجموعه تهویه ،‌ارسال می شود .

در یک دید و نگاه کلی می توان وطایف سیستم HVAC را در بند های زیر خلاصه کرد :

وظایف اصلی یک سیستم تهویه هوا عبارت‌اند از:

1)کنترل دمای محیط به‌وسیله‌ی سرد یا گرم کردن هوا  (Temperature)

2)کنترل رطوبت به‌وسیله‌ی خشک‌کردن و رطوبت دهی که از طریق رطوبت گیر یا بالعکس با مه پاش و … رخ می دهد. (Air Moisture)

3)کنترل سرعت وزش هوا که توسط فن های سیستم صورت می پذیرد(Air Velocity)

4) تصفیه هوا و به وجود آوردن هوای پاک و سالم . در این بخش با توجه به مقدار کیفیت و پاکی هوای مدنظر از فیلتر های مختلف از آلومینیومی تا هپا مورد استفاده قرار می گیرد (Air Filtering)

5) از بین بردن بو و گازهای سمی

مطالب مرتبط: هایژنیک چیست؟ مینی چیلرچیلر

09129561725
×

پشتیبانی آنلاین 24 ساعته

×